Schoenen aan, gaan

Ik ben van nature niet bepaald een sportfanaat. En hoewel ik als kind van skeeleren en ‘paardje spelen’ hield, vermaakte ik me het liefst op mijn kamer met schrijfspulletjes, dagboekjes en Barbiepoppen. Misschien moet ik stiekem toegeven dat ik best wel een huismus ben. 
 
Op vakantie ben ik wel graag buiten en heb ik best een flinke wandeltocht over voor een waanzinnig uitzicht.
Ik vroeg me op een bepaald moment tijdens een wandeling aan de andere kant van de wereld af: waarom doe ik dit thuis eigenlijk nooit?
Heel simpel: ik gun me er geen tijd voor. Er is na een drukke werkdag thuis ook altijd nog wel iets te doen en op mijn vaste vrije dag zal er toch echt gepoetst en gewassen moeten worden, om over de rest van mijn to-do lijst nog maar te zwijgen.
En als ik klaar ben, dan heb ik er geen zin meer in. Dan wil ik ook gewoon even met een boek op de bank gaan zitten, een muziekje luisteren of TV kijken.
 
In oktober deed ik een sponsorloop: ik ging 150 km wandelen in 30 dagen om geld op te halen voor een bevriend stel dat de zending in ging. Dat was dus best een opgave voor deze altijd-haast-hebbende-huismus! Soms kwam het mijn neus uit. In de file gestaan, gekookt, stofzuiger door het huis gehaald, en dan moet je de deur nog uit voor een uurtje wandelen… Maar ja, afspraak is afspraak. Dan zei ik tegen mezelf: ‘Nou, kom op. Schoenen aan, gaan.’ Maar wat was het een heerlijke maand. Dat ik dit niet eerder heb gedaan! Ik deel graag de voordelen met je die ik zelf heb ondervonden.
 
Wie mij kent, weet dat ik altijd haast heb en druk ben. Als ik uit mijn werk kom, heb ik hoofdpijn. Eigenlijk heb ik op zaterdagochtend ook geregeld hoofdpijn. Of op zondagmiddag. Ik weet wel hoe het komt: die eeuwige haast. Want op vakantie heb ik geen hoofdpijn. 
Je raadt het al: na een paar dagen dagelijks wandelen, verdween de kwaal als sneeuw voor de zon. En zonder hoofdpijn wordt alles een stuk helderder! Ik ben tijdens het wandelen tot geniale inzichten gekomen, al zeg ik het zelf!
Wandelen zorgt voor een rustig hoofd en herstelt je creatieve brein. Waar ik vóór het wandelen soms vastliep en geen oplossing kon bedenken, kwam ik na een stevige wandeling vaak thuis met een goed idee.
Dat alleen al werkt stressverlagend 😉 
 
Daarnaast verbetert je conditie snel van lopen, zonder dat je bij thuiskomst op apegapen ligt. Heerlijk om niet zo snel meer buiten adem te zijn! Het leuke is, dat je zelfvertrouwen met je conditie mee stijgt! Het is gewoon een prettig gevoel om te merken dat je lichaam sterker en fitter wordt en je meer blijkt te kunnen dan je dacht!
 

Wat ik ook merkte, was dat mijn humeur verbeterde van wandelen! (Heel fijn voor mijn partner😉) Op één of andere manier kom je gewoon even tot rust, ook al ben je in beweging. Even geen telefoon, televisie, rommelig huis of een vaatwasser die nog ingeruimd moet worden, maar gras, schaapjes, bloemetjes en mensen met een hond. 

 
Tot slot: ik heb het prikkelbare darmsyndroom in een milde vorm en ik zal niet in detail treden, maar ik heb ontdekt dat ik daar minder last van heb naarmate ik meer wandel!
 
Goed, genoeg over mij. Ben je nog niet overtuigd? Vraag het de wetenschap, zou ik zeggen. 
 
  • Wandelen versterkt botten en spieren en helpt kraakbeen op te bouwen. En dat is weer goed voor de gewrichten!
  • Het risico op hartproblemen daalt met 50% bij mensen die wekelijks een uur wandelen.
  • Een dagelijkse wandeling verlaagt de kans op diabetes type 2 met liefst 58%.
  • Je hersenen worden blij van wandelen: de kans op Alzheimer daalt met gemiddeld 30% bij mensen die dagelijks wandelen en je geheugen verbetert.
  • Wandelen helpt tegen stress, depressie en angst. Angststoornissen nemen af met zo’n 40% bij mensen die dagelijks wandelen.
  • Wandelaars slapen beter.
  • Last but not least: met een uurtje wandelen verbrand je ruim 200 calorieën. Opgeteld bij alle voordelen hierboven is er geen reden meer om níét te gaan!

Waar wacht je nog op? Schoenen aan, gaan.

Bron: Plus Magazine
 
Ps. Wist je dat ik ook wandelend coach? Neem contact met me op als je er meer over wilt weten.